RSS

Buddhista szexbotrányok az USA-ban

02 aug

A katolikus egyházról sajnálatos módon már „megszoktuk” az ilyen híreket, azonban a Chicago Tribune egy cikkében most nem ők, hanem a buddhisták állnak kereszttűzben. 11 évvel ezelőtt a chicagói Theravada buddhista templomban egy akkor 12 éves kislány panaszt tett, amiért egy buddhista szerzetes szexuálisan molesztálta. Ezt követően egy ott dolgozó másik szerzetes, P. Boonshoo Sriburin levelet írt a kislány családjának, amelyben biztosította őket arról, hogy megfelelő módon kezelték az ügyet miután a megvádolt szerzetes elismerte tettét.

Azonban 11 évvel később ez a szerzetes, Camnong Boa-Ubol egy kaliforniai buddhista templomban szolgál, ahol gyerekekkel is érintkezik. Ezen kívül egy újabb hasonló váddal néz szembe, amelyben egy szintén chicagói nő azt állítja, hogy a szerzetes 14 éves korában teherbe ejtette őt. A nő állítását DNS vizsgálat is alátámasztotta.

Sriburin elismerte, hogy nem küldtek figyelmeztető üzenetet a kaliforniai templomnak Camnong Boa-Ubol múltjával kapcsolatban: „Nincs felhatalmazásunk semmire… A saját döntése alapján ott él, ahol akar.” – mondta.

A Chicago Tribune szerint Boa-Ubol esete nem egyedülálló a Theravada buddhista templomok történetében, de a tetteseket általában nem vonják felelősségre. A buddhista templomok felett nem áll egy egyházi hatóság, így mindegyik saját belátása szerint reagál az ilyen vádakra. A templomok pedig azt állítják, hogy mivel a szerzetesek „szabad ügynökök”, így nem tudják ellenőrzésük alatt tartani őket. A bűnösök összecsomagolhatnak és elmehetnek egyszerűen egy másik templomba szolgálni.

„Azt gondolnád, hogy be akarják biztosítani, hogy ezek az emberek ne mehessenek egy másik templomba. Mi az intézményi hozzáállás itt? Úgy tűnik, hogy tudatlanság és passzivitás.” – méltatlankodott Rishi Agrawal, az egyik áldozat ügyvédje.

A buddhista papok, akárcsak a katolikusok – elvileg – cölibátusban élnek.

Egy másik esetben Chaliaw Chetawan buddhista szerzetest egy 30 éves férfi azzal vádolta meg, hogy akarata ellenére fogva tartotta a templom mosdójában, tapogatta és rá akarta venni „helytelen viselkedésre”. Chetawant tettlegesség vádpontjában bűnösnek találták. Egy másik férfi azt állítja, hogy a templom vezetői kinevették, amikor 2009-ben jelentette feléjük, hogy egy szerzetes tapogatta.

Chetawannak azóta nyoma veszett, akárcsak annak a texasi buddhista szerzetesnek, akit egy 16 éves lány szexuális zaklatásával vádoltak meg. Az ügyben nyomozó William Lilly elmondta, hogy amikor látogatást tett a megvádolt szerzetes templomában „az volt az érzésem, hogy nem fognak segíteni”.

„Ez a gond ezekkel a Theravada buddhista templomokkal. Senki sem vállal felelősséget. Elméletben senki sem vezető.” – mondta Richard Flowers, két olyan lány ügyvédje, akiket az 1990-es években Kaliforniában támadott meg egy szerzetes. Azt a szerzetest elítélték és bebörtönözték. Nemcsak a két lányt molesztálta szexuálisan, hanem egy gyermeket is. Az áldozatok szerint a templom más tisztviselői szerepet játszottak az ügy eltusolására tett kísérletben és a szerzetes szökési kísérletében is részt vettek.

Chetawan temploma azt mondta, hogy meg fogják fosztani Chetawant szerzetesi rangjától mivel megszegte cölibátusát, míg Boa-Ubol templomának nem elég ehhez az, hogy a szerzetes szexuálisan zaklatott egy 12 éves lányt. Azt állítják ezzel nem szegte meg a cölibátust, mivel nem volt közösülés. És mi van a másik lánnyal, aki terhes lett? Meg egyáltalán, ebben az egészben tényleg csak az a lényeg számukra, hogy valaki megszegte-e a cölibátust?

Azért természetesen egyetlen szervezet sem vállalhat felelősséget – sem a katolikus egyház, sem a buddhista közösség -, hogy az egyes tagjai hogyan viselkednek. Minden közösségben lehetnek jó és rossz emberek. De az már annál inkább ezen egyházak, felekezetek, közösségek felelőssége, hogy hogyan kezelik ezeket az ügyeket! S úgy tűnik mind a katolikusok, mind a buddhisták leginkább az eltusolást és a bűnösök védelmét szeretik választani.

Forrás: http://www.chicagotribune.com/news/local/ct-met-monk-sex-cases-20110724,0,7057292,full.story

 
17 hozzászólás

Szerző: be 2011. augusztus 2. kedd hüvelyk Buddhizmus, Hírek

 

Címkék: , , , , , , ,

17 responses to “Buddhista szexbotrányok az USA-ban

  1. xingtao

    2011. augusztus 2. kedd at 05:14

    A gyerekek szexuális bántalmazása is ősi hagyomány, lásd pl a régi Japánban a templomokban szolgáló “apródokat” (csigo).

     
  2. Papírkutya

    2011. augusztus 2. kedd at 16:23

    Szomorú. :-/

     
  3. Anonymus99

    2011. augusztus 2. kedd at 20:06

    A buddhizmus is hím soviniszta, ha jól tudom, akkor meg nem számít, hiszen ő egy pap, aki ráadásul egy “csodás” férfi.

     
  4. Chakravartin

    2011. augusztus 6. szombat at 13:47

    Már vártam ezt a posztot. Buddha eredeti tanításainak mi köze van ehhez a sajnálatos esethez? Minden pap egyben ember is, emberi hibákkal, ebből nem kell feltétlenül konklúziókat levonni a buddhizmussal kapcsolatban. A buddhizmus a lények szenvedésének csökkentéséről szól, és arról, hogy hogyan lehet őket mentesíteni ettől a világi szenvedéstől. A másik dolog, hogy Buddha nem vak követőket akart, hanem társakat, akik segítenek neki a fentebb vázolt cél elérésében, ezért minimális az egyházi hierarchia, ami van, az általában reinkarnációval, újraszületéssel öröklődik, mint a lámák esetében. Buddha azt tanácsolta, hogy ne higgyük el a dolgokat csupán azért, mert azt egy buddha mondta. Mindent ellenőriznünk kell és meg kell néznünk, hogy azok hasznosak-e számunkra. A buddhizmus tapasztalati út. A módszereken és a meditáción keresztül minden tanítás és intellektuális tudás tapasztalattá válik, így igazi belső megértés születik, amely túlmutat a hiten.

    Annak, hogy a férfiaknak és nőknek egymástól elválasztva kellett élniük a régi időkben, nem az volt az oka, hogy a Buddha prűd volt, vagy, hogy tanításaiban lenézte volna a testet. Sőt, nem az attól való félelem, hogy a későbbi örökösök összevitatkozhatnak majd a felhalmozott vagyon fölött, ahogy attól a katolikus egyház nyilvánvalóan retteg. Az emberek egyszerűen nem szeretkezhettek anélkül, hogy ne lett volna ott a képben a gyerek lehetősége, ami aztán nagyon korlátozta volna a tanulásra és meditációra fordítható idő mennyiségét. A szerzetesek és apácák fogadalmai Buddhától származnak, és bár mai környezetben furcsán hathatnak, nem nagyon lehet rajtuk változtatni, hogy megfeleljenek az új helyzetnek.

    Továbbá a Buddhizmus nem hímsoviniszta vallás, léteznek női buddha aspektusok is, lsd. pl. Zöld Tara. Mindig sajnálatos, ha emberek a nihilizmusnál, a materializmusnál, a politikai korrektségnél vagy a kábítószernél kötnek ki, mert nem találnak egy szellemi utat, amiben bízni tudnának.

     
  5. Ricsi

    2011. augusztus 6. szombat at 15:20

    @Chakravartin

    Kosz, de a buddhizmusodbol sem kerunk errefele. Szemely szerint sunyi eszmerendszernek tartom – turelem es megertes, persze, de csak azert, mert ott van mogotte, hogy “mit eroltessem, a felvilagosulatlan balfasz meg nem elt meg annyi ujjaszuletest, mint en, par kanyarral elotte vagyok a nirvana fele ugyis, majd rajon …” Nehezen viselem a tudalekos leereszkedest.

    Kukaba valo a tobbi vallassal egyutt.

     
    • Chakravartin

      2011. augusztus 7. vasárnap at 11:25

      Sunyi eszmerendszer? Egyik vallás sem magasabbrendűbb, mint az igazság. Azonban a világkorszakokon átívelő feltételektől független igazsághoz a buddhizmus áll a legközelebb. Minden vallást emberek hoztak létre, azonban a többi vallással ellentétben a buddhizmus ezt nem tagadja, sőt inkább erényének fogja fel, hogy nem kell egy emberi tulajdonságokkal felruházott kitalált Istenre (istenekre) hivatkozni. Tehát az egyetlen őszinte “vallás” ha lehet annak hívni. Ezáltal a világegyetem, az univerzum, az emberi tudat természetét kutatja már két és félezer éve. Ezt az “eszmerendszert” mi világkorszakunkban egy kivételes bölcs indította el, akit mint történelmi Buddhaként tisztelnek.

      Azt a kijelentésedet, hogy
      “a felvilagosulatlan balfasz meg nem elt meg annyi ujjaszuletest, mint en, par kanyarral elotte vagyok a nirvana fele ugyis, majd rajon …”
      nehezen tudom értelmezni, valószínűleg a tudatlanságodból fakad. A ma élő lények eddig kb. nagyságrendileg egyező számú újjászületésben vettek részt. Másrészt viszont nem minőségi tényező az újjászületések mennyisége, inkább az azok alatt elért tanulás és fejlődés az. Továbbá minden lény boldogságára törekszik és az EGO végleges leigázására. Ezért sem ülhet egy buddhista magas lovon, képletesen szólva.

      Nehezen viselem mind a vak hitet, mind a tudálékos görcsös tagadást (ami szintén a vak hit egy formája), de úgy látszik ez is az emberi természet része egy ideig még.

       
      • ateistanaplo

        2011. augusztus 7. vasárnap at 19:05

        Tudálékos görcsös tagadásról akkor beszélhetnénk, ha bizonyítékaid lennének mindarra, amit állítasz és ennek ellenére menne a tagadás. Ilyen természetesen ebben az esetben sem történt, csak meséket hallottunk eddig tőled is.

         
  6. Ádám

    2011. augusztus 7. vasárnap at 11:38

    ” A ma élő lények eddig kb. nagyságrendileg egyező számú újjászületésben vettek részt.”
    Erre a tényszerű állításra mi a bizonyíték?

     
  7. Ricsi

    2011. augusztus 7. vasárnap at 11:38

    “valószínűleg a tudatlanságodból fakad”

    Szep peldaja az ego legyozesenek, ugyes vagy.

    Ennyit fuznek hozza a dologhoz:

    http://www.humanreligions.info/buddhism_criticism.html

    http://www.slate.com/id/2078486/

    http://ccbs.ntu.edu.tw/FULLTEXT/JR-MISC/91932.htm

     
  8. xingtao

    2011. augusztus 7. vasárnap at 11:58

    “hogy nem kell egy emberi tulajdonságokkal felruházott kitalált Istenre (istenekre) hivatkozni.”

    Ennek ellenére:
    “Az istenségkultusznak nagy szerepe van, a hinduizmus istenei átkerültek változatlan vagy megváltozott formában…. A tibeti buddhizmusban az istenségek panteonja nagy mértékben bővült (a népvallás, a bön gazdagította tovább).”

    Persze mondhatod, hogy ez tibeti buddhizmus, és az nem az “igazi”, de hasonló jelenségek megfigyelhetők máshol is (pl Japán, Mongólia ).

     
    • Chakravartin

      2011. augusztus 7. vasárnap at 17:09

      Itt alapvető különbség van a mindenhatónak képzelt egyistenhit, és a sokistenhit között. Maga Buddha, megvilágosodásának éjszakáján is találkozott Indrával, és még néhány Hindu istenséggel. A sokistenhitben lévő istenek valószínűleg mentális energiával létrehozott szellemi khylkhorok, vagyis az emberek kitalációi (vagy egy másik dimenzióba született lelkek), ahogy Krisztus és Krisna is, és az ő energiájuk, amit szoktak érezni bizonyos emberek. Namármost a csalás ott van, amikor a ezeket a lényeket a világteremtő mindenható istenség egy aspektusának akarják beállítani, holott közük sincsen hozzá. Emiatt fölösleges egy emberi életen át tisztelni őket.

      A tibeti bön vallás egy undorító démonimádat volt. Mikor a buddhista tan első terjesztői tibetbe értek, ezen démonok és követőinek ellenállásába ütköztek. Azóta ezen démonok többsége megvilágosodott, és belőlük lettek a tibeti buddhizmus “védelmezői”. Ez a folyamat a világ sok részén hasonlóan ment végbe, mint pl. Japánban is ahol tökéletes szimbiózisban él a régi sintó vallásal. Ezen védelmezők azonban a sokistenhívő vallásokkal ellentétben más helyet foglalnak el a buddhista pantheonban, itt borzalmas félreértések szoktak lenni.

      A modern korban hasonlóval találkoztak a tibeti buddhizmus tanítói, mikor a ’80-as évektől kezdődően a Szovjetunióban, aztán Oroszországban terjesztették a Gyémánt út vonalat. A tanítóknak nem egyszer megjelentek a régi szláv mitológia istenei és megmutatták nekik a hajdanvolt áldozati helyeiket, amikről még a helyi oroszoknak sem volt tudomásuk!

      Skandináviában és Izlandon az első tanítók földet érésekor rendszerint hirtelen heves viharok csaptak le a “semmiből”.

      ”A ma élő lények eddig kb. nagyságrendileg egyező számú újjászületésben vettek részt.”
      Mindegyik mai lélek az univerzum létrejötte óta először a primitív életformákba született le, aztán fejlődésük során kaptak egyre összetettebb testet, amely alkalmasabb volt a fejlődésre. Amely lélek többször van ecetmuslicában, az nyilván többször születik le a muslica rövidebb életciklusa miatt, mint egy zsiráf testet kapó lélek, de újra megismétlem, hogy az újraszületések számának önmagában nincs jelentősége.

       
      • Ádám

        2011. augusztus 7. vasárnap at 18:18

        Nem igazán kaptam kielégítő választ a kérdésemre… Sajnos ebbe a vallásban is azt látom, hogy egyes emberek látni véltek valamiket (démonokat, isteneket) és ezt a követőik csonk nélkül elhiszik.
        Ismét megkérdezem:
        “”A ma élő lények eddig kb. nagyságrendileg egyező számú újjászületésben vettek részt.”
        Mindegyik mai lélek az univerzum létrejötte óta először a primitív életformákba született le, aztán fejlődésük során kaptak egyre összetettebb testet, amely alkalmasabb volt a fejlődésre.”
        Ezt honnan tudjuk? Mi erre a bizonyíték?

         
      • xingtao

        2011. augusztus 7. vasárnap at 18:43

        “A tanítóknak nem egyszer megjelentek a régi szláv mitológia istenei és megmutatták nekik a hajdanvolt áldozati helyeiket, amikről még a helyi oroszoknak sem volt tudomásuk!
        Skandináviában és Izlandon az első tanítók földet érésekor rendszerint hirtelen heves viharok csaptak le a “semmiből”.”

        Ez nem sokban különbözik a szokásos keresztény /muszlim stb sztoriktól…..

        “Nehezen viselem mind a vak hitet”

        Nem úgy tűnik…..

         
    • Ricsi

      2011. augusztus 7. vasárnap at 12:36

      Ugyan, az ELTE sem ert hozza, kutyautok mind. Majd meglatod, Chakravartin jol ra fog mutatni

       
      • xingtao

        2011. augusztus 7. vasárnap at 12:38

        Ja igen, hiszen ő már több évtizede foglalkozik a buddhizmussal, több cikket is megjelentetett komoly orientalisztikai szaklapokban 🙂

         
  9. xingtao

    2011. augusztus 7. vasárnap at 18:40

    “A tibeti bön vallás egy undorító démonimádat volt.”

    Megint csak ELTE: “Legfőbb istenségének kettős, férfi és női aspektusa van (Küntuszangpo és Küntuszangmo „Tökéletesség”), aki a természetfeletti képességek széles tárházával rendelkezik. A többi istenség közül kiemelkedik a 360 gekö, akik a szent Tisze (más nevén: Kailás) hegy csúcsán laknak. (Számuk alapján valószínűleg kapcsolatban vannak a holdév 360 napjával.) Számtalan más istenük is van, pl. az ég, a föld, a víz, az évszakok, a művészetek, tudományok istenei, istennői.”

     

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: