RSS

Elfogadták az új egyházügyi törvényt

13 Júl

“A jogszabályban nem nevesített és nem kategorizált vallási közösségek egyházi nyilvántartásba vételéről az eredetileg tervezett Fővárosi Bíróság helyett a parlament dönthet majd, kétharmados többséggel. Kedd hajnalra csúszott a törvény elfogadása.

Elfogadta a Ház keddre virradó éjszaka az új egyházügyi törvényt, amellyel tizennégy egyházat és vallásfelekezetet ismert el az Országgyűlés. A többi vallási közösség egyházzá nyilvánításáról a parlament kétharmados többséggel dönthet majd.

A KDNP-s politikusok jegyezte, ám a szavazás előtt néhány órával az alkotmányügyi bizottság által alapvetően átírt, a lelkiismeret és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek, vallási közösségek jogállásáról szóló javaslatot 254 igen szavazattal, 43 nem ellenében fogadták el a képviselők. A jelenlévő ellenzéki politikusok nemmel voksoltak.

A jogszabály értelmében az Országgyűlés a következő egyházakat ismeri el: Magyarországi Katolikus Egyház, Magyarországi Református Egyház, Magyarországi Evangélikus Egyház, Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége, Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség, Magyarországi Autonóm Orthodox Izraelita Hitközség, Budai Szerb Ortodox Egyházmegye, Konstantinápolyi Egyetemes Patriarchátus – Magyarországi Ortodox Exarchátus, Magyarországi Bolgár Ortodox Egyház, Magyarországi Román Ortodox Egyházmegye, Orosz Ortodox Egyház Magyar Egyházmegyéje, Magyar Unitárius Egyház Magyarországi Egyházkerülete, Magyarországi Baptista Egyház, Hit Gyülekezete. (Az utóbbi az egyetlen, amely a kereszténydemokrata képviselők által jegyzett törvényjavaslatban nem szerepelt a bevett és elismert egyházak között.)”

Folytatás: http://www.origo.hu/itthon/20110712-tizennegy-egyhazat-es-vallasfelekezetet-ismer-el-az-uj-egyhazugyi-torveny.html

Egy másik cikkben ez is ott van:

A hitoktatást az állam állja

A jogszabály keretet biztosít ahhoz, hogy “az állam a közösségi célok érdekében együttműködjön az egyházzal”. Garantálja továbbá, hogy az egyházak az állam által fenntartott nevelési és oktatási intézményekben – a tanulók és a szülők igényei szerint – hitoktatást tarthatnak, továbbá a felsőoktatási intézményekben hitéleti tevékenységet folytathatnak. A hitoktatás költségeit – külön törvény, illetve az egyházakkal kötött megállapodások alapján – az állam biztosítja, míg a közoktatási intézmény köteles a dologi feltételeket és más, kötelező iskolai foglalkozásokkal nem ütköző időpontot, az egyház pedig hitoktató, illetve hittanárt biztosítani. Az egyházak a kormánnyal kötött megállapodás alapján külön jogszabályban meghatározott rendben végzett tábori lelkészi, valamint börtön-és kórházlelkészi szolgálatot vagy más speciális szolgálatot is végezhetnek. A törvény 2012. január 1-jén lép hatályba.

Folytatás: http://www.fn.hu/belfold/20110712/13_1_egyhaz_felekezet/

Tehát igazak a pletykák a Fidesz és a Hit Gyülekezete közötti politikai háttéralkuról. Mert akárhogy tagadják (persze tagadják) én nem tudom elképzelni különben hogy jött ez a nagy fordulat mindkét részről. Ráadásul a katolikus egyház és politikai tagozata, a KDNP ellenséges a hitgyülivel szemben, és a Fidesz ennek ellenére beemelte őket az elit körbe! Biztos vagyok benne, hogy nem felebaráti szeretetből.

Aztán lássuk ennek az elit körnek az összetételét vallások szerint!

Keresztény: 11
Zsidó: 3

És kész! 14-ből 14 Jahve-imádó egyház, illetve közösség! Félreértés ne essék, én nem vagyok rajongója sem az iszlámnak, sem a buddhizmusnak, sem a krisnásoknak stb., na de az azért mégiscsak abszurd, hogy a 21. században egy állítólag modern demokráciában bizonyos vallásokat és istenséget kiemelten kezeljenek másokkal szemben.

Természetesen az ideális az lenne, ha az állam és az egyház teljesen szét lenne végre választva, ahogy az felvilágosult, modern államokhoz illik és minden egyházat a saját hívei tartanának el, nem pedig az adófizetők!

 
14 hozzászólás

Szerző: be 2011. július 13. szerda hüvelyk Hírek, Magyarország, Szekularizáció

 

Címkék: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

14 responses to “Elfogadták az új egyházügyi törvényt

  1. Anonymus99

    2011. július 13. szerda at 09:20

    “Téves az a felfogás, amelyik el akarja egymástól szeparálni az egyház és az állam világát.”
    Semjén Zsolt
    Amíg ilyen politikusaink vannak, addig a vallások költségeit az állam finanszírozza.

     
  2. Warlord

    2011. július 13. szerda at 10:35

    Szomorú vagyok… 😦

     
  3. Miller

    2011. július 13. szerda at 15:43

    Így lehet nagyobb szavazóbázist szerezni, eleve agymosott embereket könnyű ilyen retorikával “meggyőzni”. Szégyen, hogy a 21. században még mindig az emberi hiszékenységre és gyarlóságra kell alapozni. Még mindig nem igazi! tudósok a politikusok. Azért kíváncsi lennék ha olyan kvalitású emberek lennének a politikusok helyében mint pl. Carl Sagan v. Richard Dawkins milyen változások lennének. De lehet hülyeséget beszélek, viszont egy gondolatkísérletnek jó volt…

     
  4. Xmes

    2011. július 13. szerda at 21:06

    No…
    Míg itthon csökkentik, addig odakint bővítik a népbutítás repertoárját.

    Elismerték a Repülő Spagettiszörny Egyházát
    Megjelent: 2011.07.13. 16:52

    Az osztrák rendőrség engedélyezte egy férfinak, hogy tésztaszűrővel a fején szerepeljen jogosítványában, mert az vallási öltözék.

    http://www.hir24.hu/kulfold/2011/07/13/elismertek-a-repulo-spagettiszorny-egyhazat/

     
  5. Xmes

    2011. július 13. szerda at 22:01

    Ejj, hogy a Jehova tanúit kihagyták ezek a csúnya bácsik és nénik. 😦 :D:D
    Vagy azoknak nem is volt itt egyházuk (bár több házuk is van)? 😀

     
    • ateistanaplo

      2011. július 14. csütörtök at 04:26

      Nem tudom, hogy ők mitől rosszabbak, mint a Hit Gyülekezete. Nem pártolom egyik ágát sem a keresztény kultusznak, de az, hogy a kormány döntse el mely felekezetek “egyenlőbbek”, melyek méltók egy elit körben lenni, melyek nem, botrányos. Miért kell egyáltalán egy ilyen elit kör? Még csak tettetni sem próbálják többé a világnézeti semlegességet.

       
    • vastüdő laci

      2011. július 14. csütörtök at 12:50

      ők nem voltak szavazni…

       
      • ateistanaplo

        2011. július 14. csütörtök at 17:41

        Fején találtad a szöget.

         
  6. vastüdő laci

    2011. július 15. péntek at 11:15

    …illetve megpróbáltam megsaccolni, hogy ők vajon hogyan reagálják ezt le
    és borítékolnám, hogy soha nem fogjuk hallani, ahogy a JT-k egyszer is felemelkik majd ez ellen a hangjukat
    sztem sztük ugyanis isten éppen 1 helyre gyűjti a hamis vallásokat a készülőfélben lévő beígért első mafláshoz…

     
  7. Tubákos Szelence

    2011. július 15. péntek at 21:43

    A Törvénnyel párhuzamosan zajlik a H.GY. image kampány. Pl:

    http://www.echotv.hu/index.php?akt_menu=71&mm_id=127&v_id=8780

    Egy identitásával és hitével kérkedő zs. N.S.-el arról beszélget, hogy nincsen semmiféle összefonódás, miközben ecsetelik a “szentföldre” való H.Gy.-s utaztatásokat, N.S. izraeli kitüntetését.. :-))

    Jeruzsálem a vallások bölcsője??? Történelem 1-es.

    Megrendelt riport, tele önellentmondásokkal, hiteltelen megmagyarázgatásokkal, csúsztatásokkal, unalomig ismételt H.Gy.-s panelokkal, spirituális felsőbbrendűség éreztetésével, aminek az alapja a “szent iratok” és a zsidó hit. (megj: “bizonyítékként” még a földre esés is szóba jön. Mintha a woodoo papok nem hemperegnének…)

    A “szent írás” fundamentalista “Isten szavaként” való lebegtetése + szintén egy vicc. Azok beveszik akik nem hajlandóak utánanézni a megismerhető valóságnak, hanem bele szeretnének zsibbadni a vallásba valami elől.

    “Nekünk az Isten a Párt” – ajaj…

    A Hit Gy.-e az utóbbi évtizedekben “ostromlott város” volt???? Mégis HOL? Vagy van HGy Mogadisu-ban is?? Max N.S. paranoid kommunikációjában, ahol a kritika = üldözés. Ez is verbális manipuláció. A kritika nélküli közszereplés vágyálom. Egy diktatórikus vágyálom.

    Mégis hol él? Mindenki hajoljon meg a nyilvánvaló hazugságok előtt??? Vicc.

     
    • ateistanaplo

      2011. július 16. szombat at 11:05

      Kösz! Ehhez holnapra kanyarítottam is egy bejegyzést.

       
  8. begei

    2011. október 3. hétfő at 00:43

    Egy dologban messzemenően egyetértek: a Hit Gyülekezete gyanúsan kilóg a sorból. A többi egyházat valamennyire le lehetne írni a “történelmi egyház” kifejezéssel (még a baptizmusnak is van egy kb. 200 éves hagyománya), és ebben az értelemben szerintem belefér, hogy kiemelik őket, mint egy ország történelmét, kultúráját, sőt, valamelyest polgárainak identitását is történetileg nagyban befolyásoló/meghatározó egyházakat. De hogy hogyan is kerülhet ebbe a sorba egy XX. század végi alapítású pünkösdi-karizmatikus, modern külhoni mintákra építő import-egyház, az tényleg furcsa egy kicsit…

    Az, hogy Jahve-hívő vagy nem jahve-hívő, az mondjuk szerintem egy álprobléma. A történelem úgy adta, hogy nálunk a Jahve-hívő egyházak a történelmiek, máshol az Iszlám (pl. arab államok), megint máshol (Ázsiában) a buddhizmus, hinduizmus, a szikhek vagy a sintoisták tartoznának ebbe az “elit”-nek nevezett körbe. Ez nem tanítás vagy hit kérdése, egyszerűen történelmi tényszerűség. Ezzel nekem személy szerint nincs semmi bajom.

    Noha amúgy “privátban” én például istenhívő ember vagyok, alapvetően a modern demokráciában és a minél teljesebb szekularizációban hiszek. Mégis, azt gondolom, az olyan mondatok mint pl. “az egyházakat a híveik tartsák fenn és ne az adófizetők”, elég súlyos csúsztatásra épülnek.

    Egy ilyen mondat “úgy tesz”, mintha a hívők ab ovo nem volnának adófizetők, és nem várhatnák el ugyanolyan joggal, mint nemhívő társaik egy bármily szekuláris államtól is akár, hogy adójukból a számukra fontos ügyekre is jusson. Adott esetben ilyen lehet a fakultatív hitoktatás is.

    A kötelező hitoktatással természetesen nem értek egyet (az én országomban még a közelmúltban is az volt), sőt, felháborítónak tartom. Ugyanakkor ha a hitoktatás abszolút választható tárgyként jelenik meg (és ez a normális), akkor gondolom, ezt a szolgáltatást csak azok igényelik, akik amúgy is szeretnék, hogy az adójukból áldozzanak erre (azaz a hívő adófizetők), vagy nem? És amennyiben a kereslet határozza meg a kínálatot (márpedig ez evidens), az is nyilvánvaló, hogy csak annyi vallástanár él majd adófizetői pénzeken, amennyi szükséges a magukat hívőnek valló adófizetők gyerekeinek oktatásához (azokéhoz, akik igénylik ezt). Bármennyire megértő vagyok is az ateisták álláspontjával szemben (és az vagyok különben), ebben nem látom a problémát.
    Igaz, nem minden rovar bogár, de azért a bogarak is rovarok, ugyebár. A hívő adófizetőknek ugyanolyan adófizetői jogaik és elvárásaik lehetnek (egy szekuláris államban is), mint a nemhívőknek, márpedig ha egyszerűen betiltanák az iskolai vallásoktatást, az sokszázezer hívő adófizető igényeit sértené. Persze ha köteleznék, az is legalább ilyen borzasztó volna.

    Tartózkodjunk a végletektől, mert az mindig jog- és érdeksérelemhez vezet…

     
  9. begei

    2011. október 3. hétfő at 00:50

    Mellesleg az nem baj, hogy vannak kiemelt történelmi egyházak (ez sok nagymultú demokráciában is így van, és nem fenyegeti a szekularizáció elvét), még az sem lenne baj, ha egyes, súlyosan destruktívnak ítélt egyházakat betiltanának (van erre példa környező országokban, sőt, Németországban is).

    A baj inkább ott van, hogy az az alapelv rossz, miszerint politikusok döntenek (kétharmaddal) arról, hogy a jövőben mi lehet egyház és mi nem. Ad abszurdum az ország 95% áttérhet buddhistának, de ha a politikum nem akarja, abból nem lesz egyház soha az életben…

    Ez az alapelv rossz, és egyformán bántó az ateisták számára, de a vallásszabadság mellett elkötelezett hívők számára is. Ráadásul ez az az elv, ami a szekularizációt valóban fenyegeti (nem pedig a történelmi egyházak kiemelése, mégcsak nem is az egyházi oktatás).

    Noha úgynevezett történelmi egyház híve vagyok, mélyen megértem azokat, akik másban hisznek, és felháborítónak tartom, ha létjogosultságukról (a vallásszabadság korában!) egy csapat politikus dönthet… 😦

     

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: